On the Anthropology of Aesthetic Education
A Historical-Systematic Proposition
In this article we propose a systematization of Aesthetic Education from an anthropological perspective. Aesthetic Education is centred on anthropology in its dimensions of perception and thought, praxis and formation as well as emotion and relation. For each of them we present two very different authors and their conceptions of Aesthetic Education: with Baumgarten and Hegel we discuss perception and thought, with Locke and Nietzsche we focus praxis and formation, and with Lessing and Wagner we analyse forms of emotion and relation of Aesthetic Education. Aesthetic Education is realized as an anthropological ›interplay‹ of these dimensions, in which it gains its power.
Purchase
Buy instant access (PDF download and unlimited online access):
Institutional Login
Log in with Open Athens, Shibboleth, or your institutional credentials
Personal login
Log in with your brill.com account
Baumgarten Alexander Gottlieb (1983): Texte zur Grundlegung der Ästhetik. Hrsg. von Hans Rudolf Schweizer. Hamburg: Felix Meiner.
Baumgarten Alexander Gottlieb (1988): Theoretische Ästhetik. Hrsg. von Hans Rudolf Schweizer (2. Aufl.). Hamburg: Felix Meiner.
Bilstein Johannes /Zirfas Jörg (2009): Einleitung: Bildung und Ästhetik. In: Jörg Zirfas/Johannes Bilstein/Leopold Klepacki/Eckart Liebau: Geschichte der Ästhetischen Bildung. Band 1: Antike und Mittelalter. Paderborn: Schöningh, S. 7–26.
Bilstein Johannes /Zirfas Jörg (2017): Muss das sein? Zur Anthropologie der Kulturellen Bildung. In: Gabriele Weiß (Hrsg.): Kulturelle Bildung – Bildende Kultur. Schnittmengen von Bildung, Architektur und Kunst. Bielefeld: transcript, S. 29–49.
Bollnow Otto Friedrich (2009): Lebensphilosophie und Existenzphilosophie. Würzburg: Königshausen und Neumann.
Burghardt Daniel /Zirfas Jörg (2015): Ästhetische Anthropologie. Ein erziehungswissenschaftlicher Problemaufriss. In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft 2018/1, S. 27–49.
Glasenapp Carl Fr. /v. Stein Heinrich (1883): Wagner-Lexikon. Hauptbegriffe der Kunst- und Weltanschauung Richard Wagner’s in wörtlichen Anführungen aus seinen Schriften. Stuttgart: Cotta.
Gödde Günter /Zirfas Jörg (2016): Einleitung: Friedrich Nietzsche und die Vitalisierung der Lebenskunst. In: Günter Gödde/Nikolaos Loukidelis/Jörg Zirfas (Hrsg.): Nietzsche und die Lebenskunst. Ein philosophisch-psychologisches Kompendium. Stuttgart: J.B. Metzler, S. 1–26.
Hegel Georg Friedrich Wilhelm (1986): Vorlesungen über die Ästhetik i–iii. Werke 13–15. Hrsg. von Eva Moldenhauer und Karl Markus Michel. Frankfurt/Main: Suhrkamp.
Hegel Georg Friedrich Wilhelm (1987): Nürnberger und Heidelberger Schriften 1808–1817. Hrsg. von Eva Moldenhauer und Karl Markus Michel. Frankfurt/Main: Suhrkamp.
Jung Werner (2010): Gotthold Ephraim Lessing. Stuttgart: utb.
Klepacki Leopold (2011): Der Hofmann als Ideale Lebensart. Universelle Weltgewandtheit als Lebenskunst dargestellt an Baldassare Castigliones Buch über die Geschicke des Hofmannes. In: Leopold Klepacki/Jörg Zirfas: Geschichte der Ästhetischen Bildung. Band 2: Frühe Neuzeit. Paderborn: Schöningh, S. 103–121.
Klepacki Leopold (2014): Zur Ästhetik des Mitleidens. Die moralische Wirkung der Kunst bei Gotthold Ephraim Lessing. In: Jörg Zirfas/Leopold Klepacki/Diana Lohwasser: Geschichte der Ästhetischen Bildung. Band 3.1: Aufklärung. Paderborn: Schöningh, S. 157–172.
Klepacki Leopold /Zirfas Jörg (2012): Die Geschichte der Ästhetischen Bildung. In: Hildegard Bockhorst/Vanessa Reinwand/Wolfgang Zacharias (Hrsg.): Handbuch Kulturelle Bildung. München: kopaed, S. 68–77.
Klepacki Leopold /Zirfas Jörg (2019): Schlussbetrachtungen. Zur Methodologie und zum Begriff der Ästhetischen Bildung. In: Jörg Zirfas/Leopold Klepacki/Diana Lohwasser: Geschichte der Ästhetischen Bildung. Band 4: Moderne. Paderborn: Schöningh. [im Druck]
Lessing Gotthold Ephraim (1974): Hamburgische Dramaturgie. In: Gotthold Ephraim Lessing, Werke Band ii – Kritische Schriften, Philosophische Schriften. München: Hanser, S. 276–228. [=Lessing 1974a]
Lessing Gotthold Ephraim (1974): Der Rezensent braucht nicht besser machen zu können, was er tadelt. In: Gotthold Ephraim Lessing, Werke Band ii – Kritische Schriften, Philosophische Schriften. München: Hanser, S. 1001–1003. [=Lessing 1974b]
Locke John (1983): Gedanken über Erziehung. Stuttgart: Reclam.
Lohwasser Diana (2014): Der Gentleman als ästhetisches Paradigma. In: Zirfas, Jörg/Klepacki, Leopold/Lohwasser, Diana: Geschichte der Ästhetischen Bildung. Band 3.1: Aufklärung. Paderborn: Schöningh, S. 31–45.
Lohwasser Diana (2016): Das Dasein als ästhetisches Phänomen. In: Jörg Zirfas/Diana Lohwasser/Daniel Burghardt/Leopold Klepacki/Thomas Höhne: Geschichte der Ästhetischen Bildung. Band 3.2: Klassik und Romantik. Paderborn: Schöningh, S. 257–275.
Menke Christoph (2008): Kraft. Ein Grundbegriff Ästhetischer Anthropologie. Frankfurt/Main: Suhrkamp.
Nietzsche Friedrich (1999): Sämtliche Werke. Kritische Studienausgabe. Hrsg. von Giorgio Colli und Mazzino Montinari. München: Dtv. [=Nietzsche 1999, ksa]
Nisbet Hugh Barr (2013): Gotthold Ephraim Lessing. In: Michael Hofmann (Hrsg.): Aufklärung. Epoche – Autoren – Werke. Darmstadt: wbg Academic, S. 75–90.
Parmentier Michael (2004): Ästhetische Bildung. In: Dietrich Benner/Jürgen Oelkers (Hrsg.): Historisches Wörterbuch der Pädagogik. Weinheim: Beltz, S. 11–32.
Reble Albert (1993): Geschichte der Pädagogik (17. Aufl.). Stuttgart: Klett.
Zirfas Jörg /Klepacki Leopold /Lohwasser Diana (2009–2019): Geschichte der Ästhetischen Bildung (4 Bände). Paderborn: Schöningh.
Zirfas Jörg (2014): Die Kunst des schönen Denkens und Darstellens. Die Bildung des felix aestheticus bei Alexander Gottlieb Baumgarten. In: Jörg Zirfas/Leopold Klepacki/Diana Lohwasser: Geschichte der Ästhetischen Bildung. Band 3.1: Aufklärung. Paderborn: Schöningh, S. 123–139.
Zirfas Jörg (2016): Die Kunst der Selbstverständigung. Hegels Überlegungen zu Bildung, Kunst und Ästhetik. In: Jörg Zirfas/Diana Lohwasser/Daniel Burghardt/Leopold Klepacki/Thomas Höhne: Geschichte der Ästhetischen Bildung. Band 3.2: Klassik und Romantik. Paderborn: Schöningh, S. 125–143. [=Zirfas 2016a]
Zirfas Jörg (2016): Bildungsmythologie. Richard Wagners Konzept einer ästhetischen Überwältigung. In: Jörg Zirfas/Diana Lohwasser/Daniel Burghardt/Leopold Klepacki/Thomas Höhne: Geschichte der Ästhetischen Bildung. Band 3.2: Klassik und Romantik. Paderborn: Schöningh, S. 241–255. [=Zirfas 2016b]
Lessing Gotthold Ephraim (2018): Briefwechsel über das Trauerspiel. url: https://www.lernhelfer.de/sites/default/files/lexicon/pdf/BWS-DEU2-0074-12.pdf (Datum des letzten Abrufs: 05. August 2018). [=Lessing 2018a]
Lessing Gotthold Ephraim (2018): Abhandlung über die Fabel. url: https://www.lernhelfer.de/sites/default/files/lexicon/pdf/BWS-DEU2-0074-07.pdf (Datum des letzten Abrufs: 05. August 2018). [=Lessing 2018b]
All Time | Past Year | Past 30 Days | |
---|---|---|---|
Abstract Views | 204 | 68 | 1 |
Full Text Views | 74 | 12 | 0 |
PDF Views & Downloads | 107 | 36 | 0 |
On the Anthropology of Aesthetic Education
A Historical-Systematic Proposition
In this article we propose a systematization of Aesthetic Education from an anthropological perspective. Aesthetic Education is centred on anthropology in its dimensions of perception and thought, praxis and formation as well as emotion and relation. For each of them we present two very different authors and their conceptions of Aesthetic Education: with Baumgarten and Hegel we discuss perception and thought, with Locke and Nietzsche we focus praxis and formation, and with Lessing and Wagner we analyse forms of emotion and relation of Aesthetic Education. Aesthetic Education is realized as an anthropological ›interplay‹ of these dimensions, in which it gains its power.
All Time | Past Year | Past 30 Days | |
---|---|---|---|
Abstract Views | 204 | 68 | 1 |
Full Text Views | 74 | 12 | 0 |
PDF Views & Downloads | 107 | 36 | 0 |