Aesthetic Education revisited
New Perspectives via Victor’s Art
Contemporary art, which is sold for extremely high prizes, is called ›victor’s art‹ by Wolfgang Ullrich, because it is art from victorious artists, produced for victorious clients. Therefore, the specific aesthetic potentials only come clear, if such artworks are understood both as art and as consumer products. This article focuses on the phenomenon of victor’s art in order to discus, if this aesthetic concept leads also to a revision of concepts of aesthetic education.
Purchase
Buy instant access (PDF download and unlimited online access):
Institutional Login
Log in with Open Athens, Shibboleth, or your institutional credentials
Personal login
Log in with your brill.com account
Bourdieu Pierre (1987): Die feinen Unterschiede. Kritik der gesellschaftlichen Urteilskraft. Frankfurt/Main: Suhrkamp.
Dietrich Cornelie /Krinninger Dominik /Schubert Volker (2013): Einführung in die Ästhetische Bildung. Weinheim: Beltz Juventa.
Knobloch Phillip D. Th. /Schütte André (2017): Konsumästhetik und Bildung. Grundzüge einer Theorie konsumästhetischer Bildungsprozesse. In: Christiane Thompson/Rita Casale/Norbert Ricken (Hrsg.): Die Sache(n) der Bildung. Paderborn: Ferdinand Schöningh, S. 87–103.
Koller Hans-Christoph (2012): Bildung anders denken. Einführung in die Theorie transformatorischer Bildungsprozesse. Stuttgart: Kohlhammer.
Pöhlmann Wolfger (2017): Es geht um die Wurst. Eine deutsche Kulturgeschichte. München: Knaus.
Schiller Friedrich (2009): Über die ästhetische Erziehung des Menschen in einer Reihe von Briefen. Kommentar von Stefan Matuschek. Frankfurt/Main: Suhrkamp. [=Schiller 2009a]
Schiller Friedrich (2009): Ueber das Erhabene. In: Friedrich Schiller: Vom Pathetischen und Erhabene. Schriften zur Dramatheorie. Stuttgart: Reclam, S. 99–117. [=Schiller 2009b]
Ullrich Wolfgang (2009): Über die warenästhetische Erziehung des Menschen. In: Aus Politik und Zeitgeschichte 32/33/2009, S. 14–19.
Ullrich Wolfgang (2013): Wirtschaft durch Kunst – Wirtschaft statt Kunst? Analyse einer Grenzüberschreitung. In: Wolfgang Ullrich: Tiefer hängen. Über den Umgang mit Kunst. Berlin: Wagenbach, S. 106–128.
Ullrich Wolfgang (2016): Siegerkunst. Neuer Adel, teure Lust. Berlin: Wagenbach.
Wiesing Lambert (2015): Luxus. Berlin: Suhrkamp.
Gursky Andreas (2002): Illinois, Stateville. url: http://www.andreasgursky.com/de/werke/2002/illinois-stateville (Datum des letzten Abrufs: 08. Juli 2018).
All Time | Past Year | Past 30 Days | |
---|---|---|---|
Abstract Views | 155 | 17 | 0 |
Full Text Views | 66 | 3 | 0 |
PDF Views & Downloads | 51 | 4 | 0 |
Aesthetic Education revisited
New Perspectives via Victor’s Art
Contemporary art, which is sold for extremely high prizes, is called ›victor’s art‹ by Wolfgang Ullrich, because it is art from victorious artists, produced for victorious clients. Therefore, the specific aesthetic potentials only come clear, if such artworks are understood both as art and as consumer products. This article focuses on the phenomenon of victor’s art in order to discus, if this aesthetic concept leads also to a revision of concepts of aesthetic education.
All Time | Past Year | Past 30 Days | |
---|---|---|---|
Abstract Views | 155 | 17 | 0 |
Full Text Views | 66 | 3 | 0 |
PDF Views & Downloads | 51 | 4 | 0 |