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Was ist das Fundament und was der letzte Sinn unserer Wirtschafts- und Sozialordnung? 70 Jahre soziale Marktwirtschaft laden dazu ein, ihre christlich-sozialethische Grundierung wieder neu in den Blick zu nehmen.
200 Jahre nach der Geburt von Karl Marx und 10 Jahre nach der Finanzkrise sind die Fragen nach einer gerechten Gestaltung des Wirtschaftssystems von bleibender Aktualität. Aus der Perspektive katholischer Soziallehre gibt es keine ausbuchstabierte christliche Ökonomie. Auf der Grundlage ihrer Prinzipien ist allerdings nur ein Wirtschaftsmodell vertretbar, das gleichermaßen freiheitlich wie auch gerecht und solidarisch ausgestaltet ist. Die Frage nach den ethischen Grundlagen einer Marktwirtschaft, die das Prädikat „sozial“ trägt, soll hier neu gestellt werden. Dieser Band gibt darauf Antworten aus der Perspektive der Christlichen Sozialethik und der Moraltheologie.
In: Ethik der sozialen Marktwirtschaft
In: Ethik der sozialen Marktwirtschaft
In: Ethik der sozialen Marktwirtschaft
In: Ethik der sozialen Marktwirtschaft
In: Ethik der sozialen Marktwirtschaft
In: Ethik der sozialen Marktwirtschaft

Increasing urbanization triggered by population growth creates additional challenges in city planning, prompting governments and municipalities to search for innovative approaches. Smart city initiatives have proven efficient solutions for emerging urban challenges in many developed countries. Smart cities aim to improve living conditions, make more efficient use of physical infrastructure, and promote environmental sustainability. Cities in Central Asia face many urban challenges, including deteriorating and aging infrastructure, traffic congestion, inadequate waste management systems, and pollution. Sustainable urban management strategies are needed to address these challenges as well as to improve citizens’ quality of life and welfare in the longer term. This article assesses the potential for introduction of smart city projects in six major cities of Central Asia (Almaty, Astana, Ashgabat, Bishkek, Dushanbe, and Tashkent), and suggests an integrative framework for subsequent analysis of smart city development in this region.

In: Central Asian Affairs

Drawing on two waves of public opinion surveys conducted in Kazakhstan and Kyrgyzstan, we investigate the rise in religiosity and orthodoxy among Central Asian Muslims. We confirm that a religious revival is underway, with nearly 100 percent of Kazakhstani and Kyrgyzstani Muslims self-identifying as such in 2012—up from 80 percent in Kazakhstan in 2007. If we dig a bit deeper, however, we observe cross-national variations. Religious practice, as measured by daily prayer and weekly mosque attendance, is up in Kyrgyzstan, but has fallen in Kazakhstan. While the share of those who express preferences associated with religious orthodoxy has grown in both, this group has more than doubled in Kazakhstan. We attribute these differences to political context, both in terms of cross-national political variation and, within each country, variation based on regional differences.

In: Central Asian Affairs