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Eine ethnographische Untersuchung zur sprachlichen Praxis am Nachmittag
Author: Farina Böttjer
Mittels teilnehmender Beobachtungen werden die sprachlichen Praktiken innerhalb des untersuchten Ganztags differenziert beleuchtet und analysiert.
Einem ethnografischen Forschungsstil folgend wird der Frage nach der Rolle von Familiensprachen im Offenen Ganztag einer Grundschule in Nordrhein-Westfalen nachgegangen. Es wird herausgearbeitet, wie und von wem Familiensprachen relevant gemacht, eingefordert oder restriktiv behandelt werden und was die Situationen kennzeichnet, in denen Familiensprachen eine Rolle spielen. Im Ergebnis zeigen sich widersprüchliche Praktiken, die je nach involvierten Personen, Kontexten und Settings variieren. Die Studie trägt dazu bei, das bislang noch wenig untersuchte Feld des Offenen Ganztags innerhalb der Forschung zu mehrsprachigen Praktiken im Bildungssystem zu erschließen.
In: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik
Free access
In: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik
Author: Julia König

Abstract

Education as an »Uncoercive Rearrangement of Desires« in the »Mode to Come«. Gayatri Chakravorty Spivak’s Postcolonial Turn to the Subject

Against the backdrop of recent anti-democratic movements in Germany and Austria, Julia König turns to Gayatri Chakravorty Spivak’s outline of education as an »uncoercive rearrangement of desires« in the »mode to come« and explores its meaning in post-Nazi, post-colonial societies. Given the historical entanglement, she proposes a reading of Gayatri Chakravorty Spivak’s pedagogy outlined in »Righting Wrongs« as a postcolonial »turn to the subject« (Adorno).

In: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik

Abstract

Organizing Democracy. Role and Function of NS-Memorial-Sites as Agents of Social Transformation

Today, NS-memorial sites in Germany are conceived, addressed, and perceived as state funded places of learning. Discussions about transnationalization, about the death of the last survivors, and a growing presence of right wing (memory-)politics is challenging their work. In order to trace the NS-memorial sites as pedagogical organizations, we focus on their role in processes of ›Organizing Democracy‹ in the context of an ›Education after Auschwitz‹.

In: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik
Free access
In: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik
Author: Christoph Wulf

Abstract

Global Citizenship Education. Building a Planetary World Community in the Anthropocene

In the Anthropocene, what do we mean by global citizenship education, what do we mean by building a planetary world community? The paper explores these questions and uses the example of education for sustainable development, heritage education, human rights education, and peace education to show how a sense of belonging to the global community can be created. It also develops numerous viewpoints that play an important role in achieving a planetary consciousness.

In: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik
Author: Dietrich Benner

Abstract

Pedagogical Ethos. A Core competence of Pedagogical Actors?

The article discusses selected attempts to define a specific pedagogical ethos and to identify it as a core competence of pedagogical action, especially of professionally acting pedagogical actors, but also of pedagogical practice as a whole. It compares Plato’s ›Socratic Eros‹ with Hartmut von Hentigs ›Socratic Imperative‹ and uses the pedagogical ethics of Wolfgang Brezinka, Hans-Jochen Gamm and Klaus Prange to show that attempts at justification outside of pedagogy are not able to capture the core competence of pedagogical action. It develops an outlook on a pedagogical ethos- and tact-research that does not interpret the effectiveness of pedagogical action monocausally, but ties it back to transitions from pedagogical to transformational interaction processes (Bildungsprozesse).

In: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik