Search Results
This article analyses the role of media for human development and education and the importance of anthropology for the understanding of media. It focuses the role of media for the social and cultural development of human beings and for the performative use of media. It demonstrates to what degree media are prerequisites for our understanding of the world and of ourselves and emphasizes the importance of the new media for the ›digital natives‹.
Abstract
Global Citizenship Education. Building a Planetary World Community in the Anthropocene
In the Anthropocene, what do we mean by global citizenship education, what do we mean by building a planetary world community? The paper explores these questions and uses the example of education for sustainable development, heritage education, human rights education, and peace education to show how a sense of belonging to the global community can be created. It also develops numerous viewpoints that play an important role in achieving a planetary consciousness.
Abstract
The Formation of the Subject in the Anthropocene. Sustainability, Mimesis and Ritual
The article argues that we live in the Anthropocene, where human beings become the telluric power and determine the future of the planet. This situation requires a re-evaluation of our understanding of individuality and subjectivity. Human beings must reconsider their self-concepts, their self-images, their planetary role and develop new perspectives on education. Ultimately, this also calls for practices of sustainable development, mimetic learning and ritual arrangements.
Abstract
This paper examines the significance of the Intangible Cultural Heritage for education, learning and socialization. It starts from the premise that in the Anthropocene, in which humans have become a force determining the fate of the planet, it is important for shaping the present and the future to engage with nature and culture as the common heritage of humankind. In doing so, it is important to develop a new relationship to nature, in which nature is not only functionalized for the satisfaction of human needs but is seen and experienced as a co-world. As such, it must be preserved and cared for. In this situation, the traditional demarcations between nature and culture lose their distinctiveness, there is hardly any nature left that is not influenced by man. In this situation, several programs are being developed in UNESCO, with the help of which a new understanding of the heritage of mankind is to be created. The Intangible Cultural Heritage is of considerable importance in this context. A conscious confrontation with it is suitable to make an important contribution to the development of global citizenship. All 5 areas of the convention are important for this: 1) Oral traditions and forms of expression; 2) Music, body language, performing arts; 3) Customs, festivals, rituals throughout the year; 4) People and nature; 5) Crafts. The effectiveness of the practices this convention unfolds through the human body, the performative nature of the practices, the mimetic learning processes and the experiences of alterity and intercultural learning. In all cases, knowledge, know how, and transmission are the task.
In pädagogischer Sicht erscheinen Spiele häufig als ein methodisches Hilfsmittel, das die Vermittlung von Inhalten erleichtert. Aber die Spieltheorie weiß seit langem, dass Spiele durchaus eine eigene Welt schaffen, über die nicht einfach von außen verfügt werden kann. In der Welt des Spiels werden die im Alltag doch fest erscheinenden Grenzen von Wirklichem und Möglichem verflüssigt. Spiele bringen einen Realitätssinn hervor, auch wenn um das Spielen gewusst wird. Umgekehrt ist in der heutigen Zeit unser Alltagsleben zunehmend unter einen Möglichkeitsvorbehalt gestellt: Könnte es sein, dass unsere Selbst- und Weltverhältnisse einen spielerischen Charakter angenommen haben?
Der Tod scheint in der Mitte der Gesellschaft angekommen, aus der einem tagtäglich das Schwadronieren der Ethiker und Technokraten über ein vorgeblich »selbstbestimmtes Sterben«, einen »würdevollen Tod« und die medizinisch-gesellschaftliche Optimierung der »Sterbehilfe« entgegenschallt. Ob das morbide Denken in dieser Lage Symptom, Notlösung oder eine Möglichkeit ist, den Tod als Sehnsuchtsgestalt, als Moment der ultimativen Subversion und als großes »Leinenlos« wiederzugewinnen, bleibt eine offene Frage. Klar ist nur: Das morbide Denken widerstrebt der ethischen Instrumentalisierung. Es hilft nicht, den Tod zu bewältigen, sondern fädelt sich in die Hinfälligkeit der menschlichen Existenz ein. Deshalb gebärdet es sich eher erotisch als weisheitlich. Es ist keine Lebenskunst, sondern eine Leidenschaft.