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  • Author or Editor: Cornelia Richter x
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Abstract

Defining psychological resilience while taking into account all of its different facets has proven to be a difficult task, requiring an interdisciplinary and transdisciplinary approach. This article will present some of the theologically relevant current findings of the new research group on “Resilience in Religion and Spirituality” (DFG-FOR 2686) working in cooperation between theology, philosophy, psychosomatic medicine, palliative care, and spiritual care (chapter 1). Even though our project builds on factors and mechanisms of resilience already intensively discussed (chapter 2), we will add some further aspects on resilience as a multidimensional and dynamic process of adaption (chapter 3) and on the integration of negative experiences, of endurance, of the formation of powerlessness and of the mediopassive (chapter 4). This will allow for some prospective considerations on understanding challenges and problems of the current SARS-CoV-2 pandemic (chapter 5).

Open Access
In: Interdisciplinary Journal for Religion and Transformation in Contemporary Society
Zum Basisvokabular von Hermeneutik und Interpretationstheorie
„Verstehen“ und „Interpretieren“ stellen das Basisvokabular von Hermeneutik und Interpretationstheorie dar. Der Band expliziert die beiden Grundbegriffe für sich und in ihrem Zusammenhang.
So offensichtlich Verstehen und Interpretieren die Kernbegrifflichkeit der fraglichen Theoriebildungen darstellen, so divers und kontrovers gestaltet sich in concreto das jeweilige Verstehen des Verstehens bzw. Interpretieren des Interpretierens. Der vorliegende Band lotet aus, was unter diesen Begriffen zu verstehen ist und wie sie sich zueinander verhalten: Bezeichnen sie distinkte Bereiche oder verschiedene Weisen der Bedeutungszuschreibung – und profilieren sich insofern wechselseitig? Sind sie in hierarchischer Weise aufeinander zu beziehen, sei es systematisch, sei es prozedural? Kann allenfalls auf einen der Begriffe verzichtet werden zugunsten des anderen?

Open Access