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In: Bildung und Freiheit
In: Hauptwerke der Pädagogik
Author: Johanna Hopfner

Education as Knowingly Becoming and Nascent Knowledge

Schleiermacher and Education Becoming a Scientific Discipline

The article argues that education becoming a scientific discipline may be understood in accordance to individual becoming in communication, discussion and controversary argument with others. Schleiermacher’s dialectic thinking recalls the dynamic state of education balancing various contrasts: omnipotence and impotence, spontaneity and receptivity, self and the other, the given and the future, theory and practice.

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In: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik
Author: Johanna Hopfner

Abstract

Ignorance – Approaches to a two-faced Phenomenon or who Benefits and who does it Harm?

Obviously, ignorance is a tricky business. The article discusses selected aspects relating to »education in science and practice« (Hopfner/Stöckl). In the first step, it illuminates the difficult-to-grasp picture puzzle of ignorance and exemplifies the different types from harmless ignorance to ideologically disguised ignorance. In the next step, some stations are pointed out where the causes and effects of ignorance in the practical, significant area of ​​education can be reconstructed. Finally, the social position of educational science, its specialist policy and possible contribution to counter-enlightenment must be reflected with regard to the spread of ignorance.

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In: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik
In: Erziehung und Unterricht
Die Kernthematik der Beiträge ist die Verbindung zweier geisteswissenschaftlichen Kernbegriffe: »Bildung« und »Freiheit«.
Während in den öffentlichen und fachlichen Debatten die Problemstellungen und Sachverhalte getrennt verhandelt werden, welche unter Bildung und Freiheit gefasst sind, soll der intrinsische Zusammenhang beider Begriffe im Anschluss an Hegels elaborierte Bildungstheorie untersucht werden. Erst mit diesem Zugang gewinnt das Begriffspaar eine analytische Kraft, um Problemfelder moderner Gesellschaften nicht nur zu begreifen, sondern transdisziplinäre Perspektiven zu eröffnen, die aus den Dilemmata und Blockaden herausführen, welche sich in den gegenwärtigen Debatten um Bildung zunehmend zeigen. Vertreten sind Beiträge aus Philosophie, Bildungsforschung, Soziologie, Politikwissenschaft und Rechtswissenschaft.
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