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Author: Susan Marks

This article reexamines the default assumption that diners did not recline at Qumran. It not only investigates the sparseness of the evidence for meals eaten while sitting, but also considers what has been overlooked in ignoring the possibility of more elaborate celebratory dining in connection with the Qumran sectarians. Building on scholarship that offers parallels between Qumran and Hellenistic Voluntary Associations, as well as reconsidering the Community Rule and the archaeological evidence from the site, this article investigates new ways of looking at the evidence of Qumran. These nuances can challenge presumptions of homogeneous eating practices, allowing for other possibilities, such as that the community only “dined” on Shabbat, or once a month, in smaller dining spaces, while the largest dining space may have been used otherwise, by everyone, when they ate but did not dine.

In: Journal of Ancient Judaism
Author: Susan Marks

Abstract

The house of study of Amoraic Palestine has resisted study because of its informality. By situating it alongside Hellenistic, Roman and Christian education, this article argues that examining their funding provides a means of understanding the structural tendencies of these study circles. Communal support appears mostly aspirational, providing clues as to intention and conflicts regarding inclusion. Similarly, narratives concerning individual gifts urge their moral good rather than their reliability, thus pointing inevitably to fees as the underlying means of support for the beit midrash. The necessity of fees in turn demands consideration of how those of more marginal means, including scribes, could afford this tuition. Finally, that teaching younger children provided one avenue of such support reveals a complex interdependency of those who had easier access to this education and those who had less access, as well as the barely glimpsed suggestion of other educational alternatives.

In: Journal of Ancient Judaism
Die Beziehung von Mensch und Tier in der Kultur der Moderne
In unseren Geschichtsbüchern kommen Tiere, wenn überhaupt, nur am Rande vor. Glaubt man der bisherigen Geschichtsschreibung, dann haben Tiere keine bedeutsame Rolle in der Entwicklung menschlicher Gesellschaften gespielt. Aber wo wären wir ohne Tiere? Wie hätte sich die Landwirtschaft ohne die Zugkraft von Ochsen und Pferden entwickelt? Wie hätten Menschen sich ernährt oder gekleidet? Wie hätte man ohne Reittiere ferne unbekannte Regionen erkundet? Wie stünde es um das weit verbreitete Ritual der Jagd und wie hätte man Kriege geführt ohne Pferde, Elefanten, Hunde, Tauben oder Delphine? Und wo wäre die Medizin ohne den Tierversuch? Wo wären Kunst, Literatur und Philosophie ohne den Gegenstand und das Motiv Tier? War es nicht gerade die Beschäftigung mit dem Tier, die es uns ermöglicht hat zu bestimmen, was es bedeutet, ein Mensch zu sein? Tiere spielen also eine vielschichtige Rolle in den materiellen, kulturellen und geistigen Lebenswelten des Menschen, wie diese Fragen zeigen. Die Kulturwissenschaften haben begonnen, sich ihrer anzunehmen und erste Antworten zu geben. Der vorliegende Band ist ein herausragendes Beispiel. Namhafte europäische und amerikanische Forscherinnen und Forscher aus verschiedenen Disziplinen setzen sich mit der Geschichte der Mensch-Tier-Beziehungen auseinander. Sie erweitern ein bisher noch weitgehend unerforschtes Terrain der Kulturgeschichte um eine bedeutende Dimension und demonstrieren, wie die Geschichte(n) von Tieren aufs engste mit Politik, Gesellschaft, Wissenschaft, Technik und Kultur verknüpft sind. Einige Themen dieses hochinteressanten, ja oft amüsanten Buches: · Hunde im Weltall · Darwin im Affenkäfig · Das Pferd in der Großstadt · Sodomie vor Gericht · Tiere und britischer Imperialismus · Schäferhunde und Gewaltherrschaft · Kinder und Haustiere · Frauen, Friedensbewegung und Tierschutz