In: Reading the Body of Christ
Author: Tina Beattie

Abstract

This paper considers the question of women’s ordination to the sacramental priesthood in the context of human dignity and rights. Differentiating between two forms of ontological or intrinsic dignity – the universal dignity of the human being made in the imago Dei, and the particular dignity of those baptised into the imago Trinitatis – it argues that the refusal of ordination to women is a violation of baptismal dignity that constitutes a refusal of women’s rights. It analyses the arguments against women’s ordination and shows them to be based on a misreading of Thomas Aquinas, on the innovative concept of sexual complementarity which has replaced the earlier hierarchical model of sexual difference, and on appeals to mystery that might be better described as mystification. It concludes that the refusal to allow women to respond to the call to ordination is based on a modern form of essentialised sexual difference that is alien to the Catholic tradition and that violates Christological orthodoxy, insofar as it suggests that women are not able to image Christ.

In: Interdisciplinary Journal for Religion and Transformation in Contemporary Society
Eine geschlechtertheologische Relecture
Die Leib-Christi-Metaphorik ist in Christologie und Ekklesiologie besonders wirkmächtig – bis heute. Das zeigt sich an den einflussreichen Körperbildern und vielschichtigen Konstruktionen von Geschlecht, die mit dem »Leib Christi« verbunden werden.
Die Rede vom »Leib Christi« ist nicht »unschuldig«, denn durch sie werden auch Vorstellungen von Körperlichkeit und Geschlecht in der Theologie verankert und legitimiert. Expert(inn)en aus den USA, Großbritannien und Deutschland gehen den Funktionen und Implikationen der Leib-Christi-Metapher nach, und sie sensibilisieren dafür, sowohl die Potenziale als auch die Probleme der Leib Christi-Metaphorik wahrzunehmen. In den christlich-theologischen und religionswissenschaftlichen Analysen, u. a. der Theologien Karl Rahners, Joseph Ratzingers, Hans Urs von Balthasars und Jon Sobrinos, wird gefragt, wie tragfähig die Leib-Christi-Metapher heute noch sein kann.